Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Change Perspective (Saab)

Change Perspective (Saab)

Länk: changeperspective.saab.com

Byrå: Lowe Brindfors / Acne Digital / Acne Film

Saab vill visa hur de ständigt försöker se saker ur ett alternativ perspektiv:

När man byter perspektiv och blickar förbi det uppenbara ser man saker på ett nytt sätt. Man upptäcker möjligheter där många inte ser något alls. Och man bygger inte bara en bil. Man bygger en Saab. Välkommen att se vad vi ser.

En film för att väcka uppmärksamhet och en sajt för fördjupning och interaktion har tagits fram. På sajten kan man utforska Saabs perspektiv på körglädje, säkerhet, bränsle, flygarv och kraft samtidigt som man kan komma med feeback på vad man tycker att Saab ska fokusera på i framtiden. Allt till tonerna av den specialskrivna låten ”The Time is Now” av Asha Ali.

Dra ett sträck mellan punkt A och punkt B:Change Perspective (Saab)

En fin älg i en fin bok:
Change Perspective (Saab)

Vad tycker du att Saab ska fokusera på?Change Perspective (Saab)

Testa hur aerodynamik funkar:Change Perspective (Saab)

Filmen:

Arbetsgrupp:
CLIENT: Saab Automobile
CLIENT CONTACT: Johan Grundin, Tina Jarlerud, Martina Rosendahl, Catarina
Hagwall, Göran Anderson, Patrik Löfberg, Annika Priou.
AGENCY: Lowe Brindfors
EXECUTIVE ACCOUNT DIRECTOR: Bjarte Eide, Pelle Holm,
ACCOUNT DIRECTOR: Anna Adolfsson, Helena Wård, Louise Ahnmé
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTORS: Villard/Bartholf
CREATIVE DIRECTOR: Magnus Wretblad
ART DIRECTOR: Rickard Villard, Patrik Westerdahl, Carl-August Savgård,
Michael Fox, Richard Grönlund
COPYWRITER: Martin Bartholf, Henrik Haeger
AGENCY PRODUCER: Mark Baughen
ACCOUNT MANAGER: Martin Benninge, Frida Johansson
STUDIO ART: Ola Lanteli, Pelle Sundqvist
PRODUCTION COMPANY: Acne film & Acne Digital, Stockholm
DIRECTOR: Alphabetical order
DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY: Jo Eken Torp
MUSIC: Asha Ali, Musicsupercircus
SOUND WEB: Dinahmoe
3D: Swiss
EXHIBITION FILM DIRECTOR: 76Ltd
PHOTOGRAPHER PRINT: Adrian Burt

Filed under: Kampanjer, , ,

6 Responses

  1. b skriver:

    Ju fler kockar…?

  2. Joakim skriver:

    …desto bättre resultat, uppenbarligen.

  3. Emil Ovemar skriver:

    Litet förtydligande om folk undrar varför jag kastar vissa kommentarer. Jag vill inte att den här bloggen ska dras med kommentarer liknande de som finns på Resumé & Dagens Media.

    Tanken är att uppmuntra det man gillar och ge konstruktiv kritik till det som man inte gillar. Man får såga så klart men då får man förklara varför på ett sakligt sätt.

    Det känns meningslöst att kasta paj inom webbranschen. Det kan andra få pyssla med. Haka på webbfredag (http://www.webbfredag.se) istället och umgås med folk från andra byråer, byt idéer och diskutera de projekt som dykt upp här.

    Låter bra?

  4. Broger Jakob skriver:

    Visuellt snygg kampanj, kan tyvärr inte säga att jag tycker den är bra pga av saabs kritiska läge. Liksom lite platt och ”en i mängden” i förhållande till hur verkligheten ser ut. Skulle gärna ha sett mer hjärta eller t.o.m desperation.

  5. Kalle skriver:

    Snygg reklamfilm! Och kampanjen i helhet, gör bra SAAB!

  6. Jonas skriver:

    @Emil Ovemar – jag tycker ditt resonemang är helrätt. Skönt med en sida som vill jobba för en fördjupad diskussion kring webben istället för Dagens mediastilen.

    Sajten tilltalar mig emotionellt. Det är en sömlös övergång från reklamfilmskonceptet in på nätet. Det grafiska arbetet, inkl. animeringarna är i världsklass. Hanteringen av musiken är smart. Lowe Brindfors är synnerlige duktiga på art sidan och trots mycket film går den oväntat snabbt så programmerarna ska ha en stor eloge.

    Men, som Tony Irwing skulle säga. Funkar det här egenligen? Tar besökaren till sig någon fakta eller klickar man sig inte bara runt och letar effekter? Texten går knappt att läsa, och navigeringen uppför sig ologiskt.

    I sajtbeskrivningen ovan menar man att sajten är till för att besökaren ska utforska Saabs perspektiv på körglädje, säkerhet osv.

    Är ett sådant syfte ställt ifrån besökarens perspektiv? Formulerar (indirekt givetvis) verkligen en person sitt ”uppdrag” med att besöka Saabs sajt på det sättet? Jag får känslan av att syftet med sajten är alldeles för konstruerat utifrån vad Saab vill säga och inte vad den vanliga besökaren vill uträtta. I en reklamfilm funkar det ju jättebra. Där kan man berätta en histora men i webbmediet?

    Jösses, vad pretantiös den här kommentaren blev men jag är väldigt nyfiken på vad ni andra tänker.

Lämna en kommentar

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se