Länk: https://www.stodlinjen.se/
Byrå: 24HR
Nu lanseras Stödlinjen.se, en kostnadsfri stöd- och rådgivningsservice för personer som har problem med spel om pengar. Webbsidan manifesterar en breddning av Folkhälsoinstitutets digitala stödkommunikation. Den är också ett viktigt steg för att komma närmare nätspelande ungdomar, en grupp som behöver mycket stöd. På sidan finns flera kontaktytor för samtal med psykologer och beroendeexperter.
Nästan var tionde man i åldern 18–24 år har i dag problem med spel om pengar. Många unga spelar också onlinespel och med den nya webbsidan hoppas man kunna nå den gruppen i ett forum som de ofta befinner sig i. Kvinnor är en annan grupp som hittills varit svår att nå och som man nu hoppas locka i högre utsträckning.
Stödlinjen.se presenterar flera nya kontaktytor för rådgivning, samtal och frågor. – Ett krav från Stödlinjen var att användarna skulle kunna vara helt anonyma. Därför är alla kontaktytor anpassade, så att Stödlinjen kan svara användaren utan att se någon information om vem som har skickat in frågan. För chatt i realtid, sms och mailadministration har vi byggt plugins i WordPress där användaren är helt anonym, säger Tove Annerstedt, projektledare på 24HR.
Stödlinjens nya webbaserade tjänster gör att fler kan få hjälp. Man ger stöd och råd till anhöriga och fungerar som en informationskälla för professionella inom området. Behovet av stöd och behandling för spelproblem är stort bland problemspelarna, men det är fler än spelarna själva som drabbas.
Uppskattningsvis lever 260 000 personer med någon som har spelproblem, varav 75 000 är barn. Ungefär 24 000 personer har så allvarliga problem med spel om pengar att de sannolikt är i behov av vård. Stödlinjen fyller en viktig funktion eftersom det i dag är den enda nationella resurs som finns för spelare och anhöriga.
För mer information kontakta Andreas Sand, vd, 24HR: 0736-63 81 25
Arbetsgrupp:
Tove Annerstedt, Projektledare
Hanna Lidgren, Produktionsledare
Kristian Laustsen, Teknisk arkitektur
Peter Ytterlid, Martin Johansson, Interaktionsdesign
Mario Sierra, Design
Erik Johansson, Camilo Tapia och Kristian Erendi, backend-utvecklare
Linnea Lundberg och Per Johansson, frontend-utvecklare
Filed under: Sajter, Webbtjänster, 24HR, Stödlinjen