Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Månadens webb november & december (Tävling)

mwnovdec

November & december omgången av Resumés Månadens Webb är avgjord:

1. Born to be cheap, Tele 2
2. Verklighetstestet, .SE
3. Talk to the plant, Heinz
4. Lys upp, Fortum
5. Face the task, Nokia
6. In an Absolut world by Helmut Lang, Absolut Vodka
7. Axe Roar Off, Unilever
8. Spontanitetsplaneraren, Atria (Har Webbsverige inte skrivit om tidigare)
9. ITP-kampen, Collectum
10. Gröna Lund Insane, Gröna Lund

När man slår ihop hela året ser man att Forsman & Bodenfors och Acne Digital ganska överlägset lyckats bäst i Månadens Webb 2008:

resume_digital_2008

Filed under: Övrigt

5 Responses

  1. Utvärdering skriver:

    Det är intressant att koppla ihop:

    a) att byråtoppen sett likadan ut de senaste åren medan det rumsterats om ordentligt på produktionsbolagssidan med Acne Digital som ny herre på täppan och många hungriga som utmanar.

    b) inlägget som någon postade efter förra månadens webb (http://www.resume.se/manadens_kampanj/manadens_webb/oktober-2008/index.xml) som gick ut på att produktionerna under året hållit världsklass men kanske inte idéerna.

    Är det för lite konkurrens på byråsidan? Varför är Sverige så duktiga på produktion?

  2. Birger skriver:

    fast vaddå byråtoppen och månadens webb. tycker det är missvisande då de flesta på listan inte kan mycket om webb utan överför sina tv-kampanjer i flash-format. de byråer som gjort de bästa och mest innovativa webbplatserna under 2008 är inte ens med? men det är ju resume i ett nötskal.

  3. Erika J skriver:

    Det vore intressant att höra vad folk som läser denna blogg tycker varit bäst i år! Vilka tänkte du på Birger? Själv tycker jag att Ikeas TV, Absoluts Absolute World och Försvarsmakten kampanjerna varit bäst. Sen finns det ju massa fantastiska produktioner (B-Reel och Acne Digitals bland annat) men det mest intressanta tycker jag är när man utnyttjar internets potential på bästa sätt för kunden. Någon annan som har tips på bra svenska webbsaker från 2008. Jag har inte hängt med så bra tror jag.

    Erika

  4. Utvärdering skriver:

    Fast Birger.

    Om du kollar på de nio vinnarna från året (varav de med fler än en är: Acne Digital (3), DDB (2), Farfar (2) & Great Works (2)) så måste jag säga att ingen av dem alls är överförda TV-kampanjer utan unika webbkoncept. Faktiskt.

    Sen kan man kritisera idé-höjden ändå men att påstå att de är TV-mutationer stämmer inte. De flesta av dem är inte ens backade av TV-kampanjer överhuvudtaget.

  5. Birger skriver:

    okej, tv var kanske överdrivet. jag reflekterar bara över hur mycket ”webb” produktionerna är. inget ont om dem i sig, de är jättebra, men det är filmer eller produktioner som lika gärna kan komma på cd. webb tycker jag skall nyttja mediet, inte bara för att visa, utan för att nå folk. en kampanj likt burger kings på facebook är så oändligt bättre platsande som årets webbproduktion. dn på stan av dobermann är till exempel bra, tillför något. internetworld gav priset till visitsweden som knyter ihop turism och kartor och en hel community för de som är intresserade av sverige. den som får tele2 att göra något så enkelt som kommunicera på twitter vinner mitt pris när som helst över någon animation.

Lämna ett svar till Erika J Avbryt svar

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se