Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Min Toyota

Lansering av nya Min Toyota, nästa generations digitala kundplattform

Toyota Sweden lanserar nya Min Toyota, mintoyota.se, en öppen, webbaserad kundportal, skapad för att förenkla livet för Sveriges alla Toyotaägare. Den nya portalen samlar all information som kunden behöver under hela bilägandet. Portalen erbjuder unik funktionalitet genom att synka med fordonsregistret och sammanför sedan information från bland andra Toyotas centrala fabrikssystem, CRM-system, verkstadsregister och manualdatabaser.

Toyota Sweden hade sedan tidigare en kundportal och ett bonusprogram. Men hur kan ett lojalitetsprogram för sällanköpsvaror egentligen se ut? Toyota ville skapa en långsiktig relation till sina kunder och stärka närvaron under bilägandets hela livscykel, inte bara vid försäljningstillfället. För detta krävdes ett nytt tänkande, med nya gränssnitt som tillgängliggör mer värdefull information för alla Toyotaägare.

Konceptet för nya Min Toyota bygger på tre saker; integration av information, tillgänglighet och osynlig teknik. ”Vi såg att i den oerhörda mängd information och kunskap och som Toyota har om bilarna, marknaden och bilägandet kunde de erbjuda en stor nytta för kunden. Därför behövdes en teknisk arkitektur smart och osynlig nog att sammanföra informationen och göra den användarvänlig”, säger Johan Öbrink, strategisk konceptutvecklare på 24HR, den digitala teknikbyrå som står bakom strategi, design och teknisk utveckling av Min Toyota.

Kundplattformen Min Toyota och dess information är helt öppen och kräver ingen inloggning.  Men om kunden registrerar sig visas riktad information som servicehistorik, relevanta nyheter, manualer och tips. Detta kan vara t ex vara skötselråd, hur man ska förbereda bilen inför vintern, vad man ska tänka på när man byter däck eller vem kunden kan kontakta angående en bilförsäkring.

För att dessa lager av information skulle kunna sammanföras och göras tillgängliga krävdes en ny och avancerad teknisk arkitektur. Att sammankoppla Toyotas olika informationskällor med externa källor, som tex Fordonsregistret och verkstadshistoriken, har varit det gemensamma målet under projektet. Detta för att kunna presentera så relevant information som möjligt för varje kund, så att sidan upplevs användbar och överskådlig.

För mer information kontakta Andreas Sand, vd, 24HR: 0736-63 81 25

Postat i:Sajter, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se

Tipsa

Webbsverige samlar nya sajter, kampanjer och webbtjänster med Sverigeanknytning. Tipsa gärna!
Webbsverige presenterar: Webbfredag

Webbsverige på Twitter

%d bloggare gillar detta: