Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Stockholm Business Region

Länkwww.stockholmbusinessregion.com och www.stockholmbusinessregion.se

Kund: Stockholms Business Region

Byråer, produktions– och teknikbolag inblandade:
EDB

Arbetsgrupp:
Interaktionsdesigner
Art Director
Projektledning
Systemarkitekt
Systemutvecklare
Webbanalytiker
EDB lanserade två nya webbplatser för Stockholm Business Region hösten 2010. Båda riktar sig till företag som finns eller vill etablera sig i stockholmsregionen. Skillnaden mellan de två webbplatserna är att den ena – Näringslivsservice – riktar sig till svenska företag, den andra – Investment Promotion – riktar sig till utländska företag som vill etablera sig i Stockholmsregionen.

Beskrivning av projektet:

EDB har ansvarat för projektet från förstudie och koncept/design till utveckling. Webbplatserna bygger på samma ramverk som systersajten stockholmtown.com som EDB utvecklade och som lanserades under 2009. Stockholmtown.com riktar sig till turister som är intresserade av Stockholm som resemål.

 

LÖSNING
EDB utgick från det redan framtagna konceptet som EDB gjorde året innan för systersajten stockholmtown.com.

Med de utmaningar och mål som utgångspunkt genomfördes ett grundligt arbete med att ta fram KPI:er (nyckletal) för de nya webbplatserna.  Detta för att öka engagemanget och förtroendet internt. En KPI-ansvarig för varje nyckeltal tillsattes och den personen deltog sedan under utvecklingen av projektet.  Det är utifrån de KPI:er som togs fram som kunden nu mäter sin framgång och ser  på förbättringsåtgärder för bättre konverteringar och resultat.

Projektet inleddes med en förstudie med avsikt att övergripande klargöra och reda ut hur verksamheten ska agera och hantera sin framtida närvaro på nätet samt ge grunden för eventuella justeringar av koncept och design.

Efter förstudien genomförd EDB:

  • Framtagning av koncept med interaktionsdesign och det grafiska arbetet
  • Framtagning av KPI:er och mättal och implementering av dem
  • Projektledning genom alla faser av projektet
  • Produktion – den tekniska utvecklingen av webbplatserna i EPiServer och integrationerna.

Efter projektet avslutats har EDB vidareutvecklat och supportat webbplasterna. Arbetet med KPI:erna  har också fortsatt efter lanseringarna av webbplatserna.

Genomlysningen av bakomliggande verksamhetssystem resulterade i att en del försvann och nya lösningar skulle integreras.
Stor del av EDBs utvecklingsarbete har varit att integrera EPiServer CMS med de olika systemen.

 

Annonser

Postat i:Övrigt, Sajter, Webbtjänster,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se

Tipsa

Webbsverige samlar nya sajter, kampanjer och webbtjänster med Sverigeanknytning. Tipsa gärna!
Webbsverige presenterar: Webbfredag

Webbsverige på Twitter