Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Sverigesradio.se

Länk: sverigesradio.se & sverigesradio.se/webbadressforlangaren/

Byrå: Doberman, Forsman & Bodenfors

Kund: Sveriges Radio

Officiella orden från Sverigesradio.se om lanseringen:

Vi tar nu det första steget i en förändring av Sveriges Radios webbsajt. Vi förändrar formen. Det ser Du på förstasidan, både på sajten i stort och på våra lokala sidor. Likväl ligger den riktigt stora förändringen i det som ni, våra användare, inte direkt ser. Vi genomför en genomgripande teknisk förändring. Men finessen ligger ju inte i att ni skall bländas av tekniken. Den skall finnas där, men märkas genom att allt vårt rika innehåll blir lättare att nå fram till. Jämför med en ny och riktigt modern bil. Den utmärks ju inte av att det finns sjuttontusen obegripliga knappar och spakar att trycka på och dra i. I stället finns säkerhet, komfort och prestanda där bakom enkla reglage och tilltalande formgivning.

Med vår nya sajt gör vi Sveriges kanske rikaste webbinnehåll ännu mera lättillgängligt.

För det första: det blir enklare att lyssna
Från och med idag kan ni prova vår nya spelare. I den lyssnar du på våra radiokanaler. Den följer med när du klickar dig runt på sajten. Du får bättre ljudkvalitet och den kräver ingen installation. På sikt lyssnar du på allt ljud från Sveriges Radio genom den nya spelaren.

För det andra: det blir enklare att hitta
Med det nya sidhuvudet, den nya startsidan och din nya P4-sajt blir det lättare att komma dit du vill. Sajten kommer ihåg vilken din P4-kanal är, så att du snabbt kommer dit när du klickar på P4.

För det tredje: det blir enklare att söka
Med vår nya, smartare sökmotor får du förslag på svar redan i sökrutan. Det blir lättare att hitta dina favoritprogram och radiokanaler.

Vi tar första steget introduktionen av vår nya webbsajt nu. Ytterligare förändringar kommer i ett antal senare steg under våren.

Ni kan läsa djupgående analyser av lanseringen på Joakim Jardenbergs blogg jardenberg unedited, på Internetworlds Digitala Affärer blogg av Miriam Olsson samt av Mikael Zackrisson på Veckans Affärer.

Tar gärna emot mera info från de inblandade parterna här om strategi och idéer bakom webbplatsen och nätnärvaron, samt vilka byråer som gjort vad och vilka människor som ligger bakom.

Postat i:Kampanjer, Sajter, , ,

8 Responses

  1. Birger skriver:

    doberman är en av mina favoriter men det här var inte så kul att se, iaf inte i nuvarande form, kanske blir det bättre sedan?

  2. Johan skriver:

    Håller med, Doberman är favoriter, men det här kändes lite blekt.

  3. Jens skriver:

    Instämmer, en besvikelse både när det gäller form och interaktionsdesign.

  4. Tommy Skott skriver:

    Förstår inte varför de förlängde sin URL? Någon som vill förklara? Sr.se var smidigt och kort, hoppas de inte plockar bort den framöver. Jag tycker sajtens struktur och form är mycket bättre och överskådligare än vad den var innan.

  5. Juli skriver:

    Det här var väl bara första steget som jag förstod, inte en lansering? Nya startsidor för P1, P2 och P3 kom idag – det såg mycket roligare än innan. Hipp hurra public service!

  6. Roger skriver:

    Helt obegripligt att någon vill ge upp ett inarbetat varumärke som SR i sitt domännamn. Alla strävar efter enklare och lättbegripligare domännamn. Det är få men lyckliga organisationer som har fått ett tvåteckens-namn.

    Nu väntar vi bara på att SVT ska byta till sverigestelevision.se också.

  7. Dennis skriver:

    Det var Thomson Interactive Media som har gjort Webbadressförlängaren =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se

Tipsa

Webbsverige samlar nya sajter, kampanjer och webbtjänster med Sverigeanknytning. Tipsa gärna!
Webbsverige presenterar: Webbfredag

Webbsverige på Twitter

%d bloggare gillar detta: