Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Manlig sårbarhet (Philips)

Manlig sårbarhet (Philips)

Länk: www.manligsarbarhet.se

Byrå: CP+B Europe

Reklam för rakprodukter har inte direkt utvecklats de senaste 20 åren. Alla män är stenhårda, osårbara och kör Formel 1 eller flyger stridsflygplan. Gillette har gjort en del filmer som summerar det hela rätt bra.

CP+B Europe har valt ett annat spår och lyfter manlig sårbarhet istället. På kampanjsajten kan besökaren låna en talande mun, placera den på en egen bild och sedan välja vilken aspekt av manlig sårbarhet man vill prata om.

Om man vill se ett exempel kan man se när jag pratar ut om att vara rädd för hudvårdsreklam som spinner på att sommarens Apolivareklam genererade Facebookgruppen ”Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen” med 112146 medlemmar.

Självklart kan man dela med sig av filmen där man talar ut på sin blogg, Facebook och Twitter:
Manlig sårbarhet (Philips)

Webbsverige frågade Mats Tellving på CP+B Europe om bakgrunden till kampanjen:

– Vad vill kunden uppnå med kampanjen?
Lansera det senaste tillskottet bland Philips rakapparater; en apparat med inbyggd hudlotion från Nivea.

– Hur resonerade ni kring lösningen?
Den här rakapparaten erbjuder en mycket nära rakning men lämnar till skillnad från rakhyveln, inga skärsår, blemmor eller inåtväxande skäggstrån efter sig. Genom att använda ett machomanér hämtat från klassisk rakhyvelsreklam samtidigt argumentera helt annorlunda, hoppas vi nå fram med vårt budskap. Mannens komplicerade förhållande till sin egen sårbarhet blev en kraftkälla, som vi fick hitta ett sätt att öppna kranen till.

– Vad är ni mest nöjda med i lösningen?
Kampanjen skulle klara sig utan köpt media, en relativt krävande förutsättning. I skrivande stund har kampanjen o-annonserad levt i ett dygn och har 7000 visningar. Det gör att man kan andas ut lite.

Uppdragsgivare från Philips:
Monika Ustarbowska

Arbetsgrupp från CP+B Europe:
Gustav Martner – Creative Director
Mats Tellving – Art Director
Mikael Andersson – Copywriter
Joakim Khoury – Designer
Catrine Henriksson – Projektledare
Pontus Wärnestål – Interaktionsdesigner
Erik Sterner – Senior Flash / Motiondesign
Malin Ekman – Flash
Stefan Hållén – Senior Developer
Per Rundgren – Technical Director
Edvin Besic – Prototyper
Anders Svensson – Motiongraphics
Jonathan Davis Asp – Flash
Björn Höglund – Tips & Trix
Mattias Berg – Tips & Trix
Mikael Lindqvist – Prototyper / Final Art / Q&A

Skådespelare:
Peter Wahlbeck

Produktionsbolag:
Flickorna Larsson

Ljudläggning av sajt:
Speed of Sound

CP+B Europes senaste kampanj Globe of Fortune för SAS utnyttjade också Facebooks möjligheter och vann Resumés månadens webb för månaderna juni-augusti.

Postat i:Kampanjer, ,

5 Responses

  1. Mattias skriver:

    Fantastiskt bra utfört. Wahlbeck är ett klockrent val …

  2. tommy skriver:

    Haha, väldigt rolig kampanj! Ännu roligare blir det när man sätter munnen på sin mops.

    Dock verkar munnen bli missplacerad ibland när man öppnar någons länk?????

    Annars väldigt bra.

  3. peder skriver:

    märkligt att man inte filmat wahlbecks mun utan istället försöker animera fram rörelse. ahja. annars roligt.

  4. Carin skriver:

    Underbart. Bra manus, bra Wahlbeck och lysande idé. Och så skönt att då och då få se en kampanj som är så avskalad, enkel och fin. Tumme upp!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se

Tipsa

Webbsverige samlar nya sajter, kampanjer och webbtjänster med Sverigeanknytning. Tipsa gärna!
Webbsverige presenterar: Webbfredag

Webbsverige på Twitter

%d bloggare gillar detta: