Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Månadens webb februari

Månadens webb februari

Februariomgången av Resumés Månadens webb.

Resultat:
1. Axe 100 girls, Axe
2. fb.se, Forsman & Bodenfors
3. In action, Björn Borg
4. Play artist, Moderna Museet
5. YABA, Yet another blog award
6. Sveriges prickigaste tävling, Abbas
7. Space is the limit, Hyper Island Interactive AD 09
8. Toyota iQ Virtual Test Drive, Toyota
9. Exotic surprise, ICA
10. Give Hope, Barncancerfonden

Vad tycker Webbsveriges läsare var bäst och varför?

Annonser

Postat i:Övrigt

11 Responses

  1. Birger skriver:

    ytterligare tecken på hur resume fungerar. 2:a plats till fb, sajten som ingen gillar, som skrevs ner helt i kommentarerna på resumes egen sajt, som dissades totalt i capdesign, och många byråer nu börjar använda som skräckexempel….

  2. Henke skriver:

    För en gångsskull håller jag med dig Birger. Hittade inte alls vad jag sökte efter på F&B:s hemsida och känns inte superflashproduktionen lite ute? Som vanligt hamnar ju också Farfar alltid högt upp med Björn Borg/Nokia trots att ingen orkar hålla reda på vad deras reklamer handlar om, kanske dags att dra in en ny kund?

  3. Birger skriver:

    frågar mig som vanligt hur många projekt som har med webb att göra också… månadens digitala kampanj hade varit mer rättvisande då många av ovanstående aldrig ens öppnar någon browser innan leverans

  4. maria skriver:

    Den här tävlingen gör mig som vanligt matt, och februaris resultat är inget undantag. Jag letade just på Resumés hemsida efter vad som egentligen är bedömningskriterierna.. Det verkar som att ”kreativt” är ledordet. Inget ont om kreativa lösningar.. men juryn verkar förväxla det med ”väl genomfört/producerat”. Och hur intressant är det egentligen att bedöma bidrag utan att ta hänsyn till briefen?

    ”Det är Resumés förhoppning att Månadens Kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.”

    Jag skulle säga att Resumé lyckas sådär med det..

  5. Krille skriver:

    Enorm fokus på Flashgrejjer. Görs det inget annat? Visst, många av produktionerna kräver sin Flash men vafan. Hög google ranking är viktigare än att företagets font används. Det känns som att Resumé borde inse detta.

    Det hade varit kul om Dagensmedia började med en egen Månadens webb. De verkar ha betydligt bättre koll där.

  6. Manne skriver:

    Krille, det går att göra siter i Flash som indexeras alldeles utmärkt.

    Birger – Och inte en jävla site är kodad i Notepad, heller.

  7. Birger skriver:

    @manne: så länge flashen funkar lika bra offline så har det inte mycket med internet att göra, hur snygg den än är, dröjer väl inte länge innan vi får se månadens mobile-applikation där alla bidragen är länkar till youtube

  8. J skriver:

    Håller med att den här tävlingen inte har så mycket med webb att göra, kriterierna är luddiga och många viktiga aspekter av webben åsidosätts.

    Ändå så är det den tävling som de flesta håller koll på. Beror mycket på att det är den enda? Det finns uppenbart stort ett stort sug efter att se vilka som är lyckats bäst varje månad. Dags att starta upp en tävling som verkligen listar ”Månadens Webb”.
    Något för webbsverige kanske?

  9. Krille skriver:

    Manne, jo det är klart att det går. Men hur många av dessa kampanjer tror du bryr sig om det? Särskillt om det gäller en kortsiktig kampanj.

  10. - skriver:

    Hej.

    Jag tror ni missar att ett viktigt kriterium för månadens webb är att det ska vara reklam som bedöms. Det är klart att en råanvändarvänlig wiki byggd på alla w3c-standarder som finns kan vara helt grym men det som ska bedömas i Resumés tävling är just reklam.

    Och när det då och då kommer helt jätteinnovativa social media-grejjer eller annat som inte har med snygga Flash-produktioner att göra så är de med och tävlar. Tyvärr händer det väldigt sällan.

  11. Krille skriver:

    Säger du att reklam inte kan vara råanvändarvänligt och bygga på W3C standarder? Jag är hjärtligt trött på ”det är reklam” cop-outen (ursäkta min svengelska) som folk spelar ut i tid och otid.

    Google är ett vinstdrivande företag. När såg du dem jazzaloss med en en vräkig flashsajt senast?

    Kanske har vi olika syn på vad reklam är.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se

Tipsa

Webbsverige samlar nya sajter, kampanjer och webbtjänster med Sverigeanknytning. Tipsa gärna!
Webbsverige presenterar: Webbfredag

Webbsverige på Twitter

%d bloggare gillar detta: