Webbsverige

Ikon

Listar nysläppta kampanjer, sajter och webbtjänster med Sverigekoppling

Månadens webb juni-augusti (Tävling)

Resultat från juni-augusti omgången av Resumés månadens webb:

1. Prövekanin (Visit Denmark)
2. Santa Helena (Fondberg & Co)
3. ikea.se/TV (Ikea)
4. Dance Match (Viking Line)
5. DHL Time (DHL)
6. EM-bevakaren (Svenska Spel)
7. Diesel Genes of Sweden (Diesel)
8. Kom in i garderoben (Ikea)
9. Axe – Sanning och konka i WL Messenger (Unilever)
10. Open at own risk (Nokia)

Kommentarer?

Postat i:Övrigt

6 Responses

  1. Emil skriver:

    Själv tycker jag att det vore fint med en separat sajt/tjänst kategori. Resumé hade fram till 2001 två kategorier i månadens webb. En som hette ”Hemsidor/webbtjänster/medier” och en annan som hette ”Reklam/annonser/kampanjer”. Jag tycker det är dags att återupprätta den uppdelningen eller något liknande. Om ingen annan gör det får väl jag göra det… Vad säger ni?

    Väldesignade sajter som 1.levererar ett värde för kunden, 2.är lätta att använda samt 3. ger en positiv användarupplevelse/väcker känslor borde belönas. Känns inte som att det finns en plats för detta idag. Kampanjer kan enklare fokusera på en eller två av punkterna ovan (”det var kul och enkelt” exempelvis) och därför känns ofta sajter tråkigare när man utifrån något slags marknadsföringsperspektiv ska bedöma trots att de kanske ofta levererar ett värde som bara ett fåtal kampanjer lyckas med…

  2. Markus skriver:

    Håller helt med. Bedömningskriterierna avseende kampanjer kontra webbtjänster är ju helt olika. För egen del kan jag knappt komma på en enda kampanj jag besökt som fastnat i minnet, fått mig att köpa en vara eller tjänst eller.. tja… man undrar ju hur företag kan lägga så satans mycket pengar på de där kampanjerna? Bevisligen fungerar dock tydligen kampanjer på internet eftersom det ju produceras såna konstant, så man kanske inte ska ta mina åsikter på så stort allvar.

    Däremot håller jag med om att det saknas bedömningskriterier för renodlade hemsor.

  3. Jonas skriver:

    Å andra sidan bedömer inte Resumé kataloger och broschyrer i Månadens print heller, och de ska ju också leverera värde för kunden, vara lätta att använda (hitta i) och ge en positiv upplevelse/väcka känslor.

    Man får inte heller glömma att värdet av en placering i Månadens webb minskar i samma takt som antalet kategorier ökar.

  4. Emil skriver:

    Det kan vara så att Resumé vill fokusera på marknadsföring och att en sajt ses som själva produkten/tjänsten man vill marknadsföra.

    Jag tycker att det vore intressant att någonstans premiera välbyggda sajter och funktioner som exempelvis ikea.se/tv. Jag tycker inte Internetworlds årliga top100 funkar riktigt för det.

    Någon som har en bra idé?

  5. Jonas skriver:

    Det finns många internationella tävlingar som t ex Webby awards och svenska Sime awards som premierar ”riktiga” webbsajter. Men en återkommande månadsbaserad tävling borde definitivt få plats i t ex Internet World eller kanske Cap & Design. De sajterna som varje dag året om tar hand om företagets kunder är ju väldigt viktiga att belysa.

  6. Martin skriver:

    Minns att den här debatten drevs redan 1998. Då höll Resumé i båda kategorierna webbplatser / banners. Problemet redan då var att det enda webbplatser som fick poäng var de som hade en kampanjutformning. Vi kallade de skämtsamt för fin- och fulhemsidor. Finhemsidor gjordes av byråer och Fulhemsidor av typ IT-bolag. Jävligt dumt tänkt.

    Det är precis samma fenomen som finns inom DR. Hur kommer det sig att de byråer som gör DR varje dag aldrig vinner Guldägg. Bara DR med en kontaktkostnad på över 150:- vinner i tävlingar. Ofast skapade av andra än DR-byråer. Ooops, nu slank jag för långt in i DR. Men men, ni hajar vad jag menar.

    Förresten så var det försök med att få tidningen IDG att sponsra tävlingen månadens sajt typ 2001. Men så gick alla sköna IDG-tidningar som Nollett mm i konken. Typiskt. Cap lever ju, de borde kunna stå för en sån tävling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Om Webbsverige

Jag som startat bloggen heter Emil Ovemar. Webbsverige är ett fritidsprojekt. Du kan komma i kontakt med mig på dessa ställen:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Jag som numera driver bloggen tillsammans med Emil heter Christoffer Du Rietz. Här kan ni hitta och komma i kontakt med mig:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb durietzdesign.se


Jag som hjälper till att driva webbsverige tillsammans med Emil och Christoffer heter Thomas Krajewski. Du hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb krajewski.se


Även jag hjälper till att driva webbsverige. Mitt namn är Claudio Moyano och ni hittar mig här:

LinkedIn LinkedIn

Twitter Twitter

Webb claudio-moyano.se

Tipsa

Webbsverige samlar nya sajter, kampanjer och webbtjänster med Sverigeanknytning. Tipsa gärna!
Webbsverige presenterar: Webbfredag

Webbsverige på Twitter

%d bloggare gillar detta: